Legend

Titetl: Legend
Författare: Marie Lu
Antal sidor: 291
Genre: Dystopi
 
 
Huvudpersonerna Day och June är från två helt olika världar. Day är född i slummen och är landets mest efterlysta brottsling medans June är landets underbarn. Hon har växt upp i en rik familj och fått landets bästa militära utbildning.
De bor i Republiken det som förut var USA men som inte längre är "förenat" utan är ständigt i krig med sina grannar. När Day sedan blir huvudmisstänkt på mordet av Junes bror Metias korsas deras vägar för första gången.
 
Jag gillar att boken skrivs från bådas perspektiv och att det är just vartannat, för då blir det mycket svårare att lägga ifrån sig den och man lär känna båda karaktärerna lika mycket.
 
Jag hade länge hört att den liknande Hungerspelen och Divergent och eftersom jag gillar de så ville jag läsa Legend. Men namnet Legend och framsidan av boken tycker jag inte är speciellt tilltalande så det tog ett tag innan jag tog mig tid till att läsa den. När jag väl gjorde det så ångrade jag mig inte ett dugg.
 
Om man gillar Hungerspelen eller Divergent så kommer man tycka om Legend, men Hungerspelen är fortfarande bäst av dem. 
 
Legend är första delen i en triologi så nu håller jag tummarna att Prodigy och Champion är lika bra.
 
Betyg: 4/5



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0